erő-, tér- és időszakos peridiotika

Télapó

2004/01/04. - betűzte: alkarpatraz

Anyám és nagyszüleim trianoni menekültek voltak, 1944-ben visszaköltöztek Beregszászba; pechükre.

DrKállay: Szárazföldi hajónapló

Anyám és nagyszüleim trianoni menekültek voltak, 43-ban visszaköltöztek Beregszászba; pechükre. Anyám férjhez ment erdőmérnök apámhoz, aztán megszülettem. Apámat 59-ben áthelyezték Belaruszba, anyám követte, én maradtam a nagyszülőkkel, illetve már akkor kétlaki kezdtem lenni. Aztán nagyanyám meghalt, akkor nagyapám és én is felköltöztünk a Novozavodszk nevű „városba”, ipartelepre inkább. Ott érettségiztem, de nyaranta visszajártam Sárosorosziba, a másik nagyszülőkhöz. Aztán besoroztak a tengerészethez; az ukrán (szovjet-ukrán)  flottához kerültem. Közben apám üzemi balesetet szenvedett, leszázalékolták. Szüleim és nagyapám visszaköltöztek Beregszászba, én pedig maradtam a seregben, továbbszolgálóként, illetve elvégeztem a tiszti akadémiát. 18 éven át hajózgattam...

Kis intermezzo, hogy közben négy évig házas, és egy évig Csernovic (feleségem volt ide való) rendőrparancsnok-helyettese is voltam, nem csekély apósi befolyásnak köszönhetően. (Fiam, menyem, két unokám él ma abban a városban.) De a házasságom tévedésnek bizonyult, visszakértem magam a tengerészethez. Még jóval ezelőtt meghalt nagyapám. Amikor apám is távozott az élők sorából, akkor anyám férfi nélkül maradt, vissza kellett térnem hozzá. Ekkorra már a tengerészet sem volt a régi. Ez közvetlenül a rendszerváltozás utáni zavaros években történt. Minden lehetséges és lehetetlen módon kerestem akkor a pénzt, felhasználva régi tengerészeti kapcsolataimat is: a haverok bármit be tudtak hozni bármelyik országból.

Két-három hetente meglátogattam a lassan felnőtté cseperedő fiamat Csernovicban, összehaverkodtam feleségem férjével (na, tőle kaptam a doktorátusomat egy végigvodkázott éjszakán!), mindenfélét üzleteltünk, valutáztunk, csempészárut szállítottunk a truszkaveci piacra. Egy-egy odesszai kiruccanásomból megtérve akár hónapokig megéltem az elpasszolt cuccokból (high-tech laptop akkumulátorok).

Kijártam Orosziba is az unokatestvéreimhez (ottani nagyszüleim is meghaltak időközben), ott is vittem az üzletet vastagon, néha hetente oda-vissza buszoztam Csernovicból (ahol a "lerakatunk" volt), egyenes járat híján általában Rahón szálltam át, ahol aztán életem legviharosabb szerelmi kalandjába is sikerült belekeverednem.

Épp felfutóban voltam minden téren, amikor egy nyári napon anyám bejelentette, hogy megkaptuk a kiutazási és letelepedési engedélyt: Hajdúböszörménybe költöztünk, idős nagynénémhez, családegyesítés címén. Kicsit fájt a szívem mindazért, amit hátrahagytam, de akkor nem hagyhattam magára.

Abban a halálosan unalmas hajdúsági porfészekben aztán anyám hozzáment egy nálam fiatalabb pasashoz - én pedig leléceltem; bele a nagy magyar valóságba.

Sokfelé laktam és még több felé jártam azóta, kevéske tengerben is volt részem, de nem igazán ízlett a nosztalgia. Most éppen fővárosi, de inkább úgy mondanám, külvárosi lakos vagyok. Törzsvendégnek számítok a közeli kocsmában, továbbá egy matróz-klubban (ahol rangot szereztem a sok édesvízi között), valamint a kerületi Szabó Ervin Könyvtárban, és beiratkoztam egy sportlövő-egyesületbe is. Ja, májustól szeptemberig évente a balatoni mentőszolgálat alkalmazásában állok, ősszel-tavasszal néha kamionokat kísérek, télen pedig szakállat eresztek és én vagyok a télapó.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://alkarpatraz.blog.hu/api/trackback/id/tr375525831

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása